Aplikacija se može koristiti u svim preduzećima bez obzira na vrstu delatnosti kojom se bave i obimom posla koji imaju a postoji verzija i za knjigovodstvene agencije. Zahvaljujući tzv. hijerarhijskom kontnom planu, koji praktično predstavlja samo nastavak propisanog kontnog okvira, sva knjiženja bez obzira na vrstu kartica (finansijske kartice, kartice robe, materijala, gotovih proizvoda, osnovnih sredstava i njihove amortizacija ili kartice obezvrednjivanja osnovnih sredstava, kartice kupaca i dobavljača i sl.) sprovode se samo jednim stavom i automatski su vidljive i u finansijskom knjigovodstvu i robnomaterijalnom knjigovodstvu.
Praktično posao knjigovodstva preko ovog programa može se podeliti na tri dela:
- Prvi deo je otvaranje odgovarajuće analitičke kartice (već pomenute finansijske kartice ako je to konto troška, prihoda, kapitala, razlike u ceni i sl.; kartice kupca ili dobavljača, primljenih i datih avansa i sl. ako se radi o poslovnim partnerima; kartice robe/materija/gotovih proizvoda; kartice osnovnog sredstva, i njegove ispravke vrednosti i kartice obezvrednjivanja sredstva; devizne kartice itd.)
- Drugog dela koje predstavlja knjiženje prispele dokumentacije (dinarskih ili deviznih izvoda iz poslovnih banaka, ulazni račni troškova, materijala, robe, računi za osnovna sredstva i slično; izlazni računi za usluge, robu, gotove proizvode, prodati materijal ili rashodovana osnovna sredstva i slilno; prijemni list gotovih proizvoda ili poluproizvoda; trebovanje osnovnog materijala, pomoćnog materijala, sitnog inventara i slično; poreskih
prijava PPFT i ostalih, kamatnog lista, poreskog zaduženja i sl.). Ovo je sa stanovništva knjigovodje najodgovorniji deo posla a sa stanovništva programa najkopleksniji modul u okviru koga možete u trenutku knjiženja otvoriti analitike koje prvi put prometuju, videti stanje kartice i sve dotadašnje promene, a program će sam prema vrsti konta dozvoliti samo dugovne ili potražne strane, ponuditi prosečene nabavne, prodajne ili planske cene kada se
radi o artiklima u zavisnosti kako ste opredeli da vodete magacin, obavestiti vas da kartica sa stavkom koju knjižite ide u minus, ili kada se radi o deviznim karticama zahtevati da unesete trenutni devizni kur, itd. - I trećeg dela koji predstavlja pregled i štampu svih potrebnih izveštaja: Šifarnika, Cenovnika, Pregleda kartica, Promet finansijski i količinski po različitim odabranim kriterijuma i za celu glavnu knjigu ili samo odabrane klase, grupe, osnovne račune, sintetike, grupe ili podgrupe proizvoda i sl. sa kolonama početnog stanja, prometa i salda.
Program poseduje većinu najčeće korišćenih automatskih knjiženja: Zatvaranje knjiga rashoda i prihoda, Prepis početnog stanja u narednu godinu, Automatsko knjiženje kursnih razlika, manjkova i viškova, Automatske nivelacije cena, Medjuskladišnice sl. Možete se opredeliti da robno, materijalno, proizvodnju, osnovna sredstva, maloprodaju, devizno poslovanje vodite kroz posebne module. U tom slučaju obezbedjena su sva automatska
knjiženja. Ovo je potebno ako vodite maloprodaju kako bi imali ažurno maloprodajnu kalkulaciji a takodje ako se bavite veleprodajom ovo je neophodno ako magacin vodite po prodajnim cenama.
Elementi programa #
Program je Windows aplikacija i sadrži sve standardne elemente tipične ovoj vrsti programa. Jedina razlika je u načinu kretanja između tekst polja. Poreded standardnog načina kretanja iz polja u polje pritiskom na taster Tab, takođe je i programski dodata mogućnost pritiskom na taster Enter. Pritiskom na taster Enter onda kada se nalazite na zadnjem tekst polju preći ćete na sledeći element forme. Najčešće je to dugme Dodaj, Izmeni ili Izdvoj.
Pritisak na taster Enter u ovom trenutku izvešće odgovarajuću akciju, odnosno dodavanje u tabelu, izmene ili izdvajanje podataka. Napominjemo da je prelazak na sledeću kontrolu, a obično je to neko od dugmadi, neophodno izvesti pritiskom na taster Tab ili željenu akciju izvršiti pritiskom na taster miša. Pozicioniranje na prethodnu kontrolu moguće je izvesti pritiskom na kombinaciju tastera Shift+Tab.
Forma za unos podataka #
Tipična minimalna forma za unos podataka data je na primeru šifarnika dokumenata. Šifranik dokumenata je tabela koja sadriži samo dva polja: Šifru dokumenta i Opis dokumenta. Svrha ove tabele je da razvrsta dokumentaciju koja dolazi u knjigovodstvo tako da je lako vršiti pretraživanje.
U slučaju da smo u prvo tekst polje uneli podatak koji već postoji u bazi (u ovom slučaju šifru dokumenta) i pritisnuli taster Enter postaće aktivna dugmad Izmeni i Briši. Sada možemo izmeniti podatake u tekst poljima i pritisnuti dugme Izmeni.
Što se tiče unosa poslovnih klijenata i njihovih podataka, omogućeno je automatsko popunajvanje osnovnih podataka kupca/dobavljača uz samo jedan klik. U šifarniku kupaca/dobavljača postoji dugme NBS pored polja za unos PIB-a, matičnog broja ili tekućeg računa. Unosom jednog od ta tri podatka u označeno polje i klikom na dugme NBS automatski se povlače svi osnovni podaci za tu firmu sa Narodne banke Srbije.
Pretraživanje unetih podataka #
Ipak će nam najčešće biti potrebno pretraživanje kontnog plana; kada knjižimo, pravimo račun, radimo kalkulaciju i sl. Potrebno je brzo i sa par unetih znakova pronaći potrebnu šifru. Za ovaj deo posla uz svako tekst polje u koje se unosi šifra iz kontnog plana dodato je dugme obelelženo >>. Postoje tri načina pretrage: Pretraživanje preko početnog dela šifre, pretraživanje preko dela naziva šifre, pretraživanje preko početnog dela šifre i dela naziva.
Štampa #
Svi podaci koji se vide na ekranu mogu se odštampati. Za tu svrhu koristi digme Štampa koje se nalazi na svakoj formi bilo za unos ili pregled podataka.